Europas største arkeologiske område

Etter fire døgn (som føltes som to uker) i Tinos by, kunne vi endelig seile videre. Vi seilte ned til øya Rineia, som ligger vest for øya Delos – det egentlige målet vårt. Vi la oss i den store bukta sør på Rineia. Kjempefin bukt med to små strender og deilig vann. Bukta var full av båter, men de fleste var day trippere, som dro på ettermiddagen. Vi utforsket strendene, Truls fløy drone og vi fikk jobbet en del.

Dag 2 tok vi jolla over til Delos. Det var lite vind for første gang på lenge. En fordel når vi skulle kjøre jolla over, men det ble utrolig varmt å gå rundt på Delos. Vi havnet bak to båter fulle av turister i billettkøen, men til slutt kom vi oss inn på området.

Delos ligger i midten av Kykladene, og er det største arkeologiske området i hele Europa. Øye har vært befolket siden 2000-tallet f.Kr., men er ubebodd i dag og besøkes kun av arkeologer og turister. Øya ligger på verdensarvlisten til UNESCO.

Øya var tidlig kjent som fødestedet til tvillinggudene Apollon og Artemis. Den gravide Leto, moren til Apollon og Artemis, vandret i følge myten fra Trakia til Imbros, Lesbos, Khíos, Samos, Kos, Euboea og Attika, desperat etter et sted hun kunne føde sine barn med Zevs, men ingen ville ta i mot henne i frykt for Heras hevn. Kun Delos, da et usynlig fjell som fløt rundt i Egeerhavet, gikk motvillig med på å ta henne imot.

Fra 900 f.Kr. ble Delos bosatt av jonerne og fra da og fram til rundt 100 e.Kr. var Delos et betydelig kultsted og betraktet som hellig. Mange kunstverk og templer utsmykket Delos. Et av de mest spesielle var tempelet til Apolloen med en gigantisk statue av guden.

Flere «renselser» ble utført av bystaten Athen i et forsøk på å gjøre øya passende for dyrkelse av gudene. Alle graver som kunne ses fra tempelet ble beordret gravd opp og flyttet til øya Rineia. På 400-tallet f.Kr., på råd fra orakelet i Delfi, ble hele øya renset for døde legemer. Det ble ulovlig å både dø og føde på øya siden den var hellig og for at ingen skulle kunne kreve eierskap av den gjennom arv. Død og fødsel måtte skje på Rineia.

I  166 f.Kr. gjorde romerne Delos til et romersk protektorat, men ga den tilbake til Athen som en frihavn. Fra denne perioden begynte øyas største økonomiske velstand. Øya ble også senteret for den største slavehandelen i regionen.

I 88 f.Kr. ble øya angrepet, befolkningen ble drept i hopetall og resten solgt som slaver. Byen Delos og dens helligdommer ble plyndret og ødelagt. Et annet ødeleggende angrep skjedde ved pirater i 69 f.Kr. På 600-tallet ble øya helt forlatt, men ble brukt som piratleir i mange århundrer.

Vi vandret rundt på øya en stund, men på grunn av varmen og Birk fikk vi ikke sett absolutt alt. Signy løp en tur opp på fjellet Kynthos og tok noen bilder før vi kjørte jolla tilbake igjen til båten.

Utsikt fra Kynthos

Delos er virkelig verdt et besøk. Ruinene er godt bevart og utsikten fra Kynthos er kjempefin!

Kvelden var rolig, men når vi skulle legge oss, blåste det plutselig opp skikkelig. Det var ikke meldt vind, så det var veldig rart. Vi hadde en båt med fulle turister rett foran oss og var redd for at ankeret deres kanskje ikke var satt ordentlig fast. Truls ble oppe noen timer for å følge med. Alt gikk heldigvis bra, men vi sov ikke så godt. Dagen etter seilte vi ned til Antiparos. Der har vi vært før og likte oss kjempegodt!