Idylliske Poros

Poros er en liten øy (egentlig to) i den sørlige delen av Saroniabukta i nærheten av Aegina og Agistri. Poros ligger ca. 58 km sør for Pireus, Athens havneby, og er adskilt fra Peloponnes med et sund på rundt 200 meter. Øya er veldig populær for helgeturer siden den er så nærme Athen, og det går ferger til/fra Pireus havn på kun 1 time. Poros by er øyas «hovedstad» og det er her det meste skjer.

Blått, hvitt og bratt

Vi kom til Poros en uke etter at vi reiste til Hellas. På vei fra Alimos stoppet vi i en bukt utenfor Aegina og tilbrakte kvelden og natten der før vi dro videre til Poros dagen etter. Fordi vi reiser med en 3-åring, må etappene være en del kortere enn de ellers ville vært.

Vagabond II til høyre, ankret opp utenfor Poros by

Vi ankret opp på nordsiden av Poros by og ble der to netter. Sjøen var rolig og vi lå veldig bra. Første kveld/natt hadde vi pøsregn, lyn og torden. Egentlig ganske deilig med et lite avbrekk fra sol og ekstremvarme. Truls fikk unna en del båtjobber mens vi lå på anker, mens Signy og Birk utforsket Love bay, en sjarmerende liten bukt med strand på nordvestsiden av Poros. Birk elsker stranda og vannet og skulle gjerne vært der hele dagen.

Love bay

Etter to netter på anker, tok vi båten inn til brygga i kanalen på sørsiden av Poros by og ble der et par netter. Vi utforsket byen, som fremdeles er veldig koselig på tross av sin popularitet blant turister (en god del færre i år vel og merke). Husene er enten lysegule/lyseoransje eller blå og hvite. Typisk gresk. Det er to høyder midt i byen som husene er bygget på og oppetter, og det er koselige steintrapper og trange gater overalt. En veldig sjarmerende by! Langs brygga er det mange restauranter og små butikker.

Vi kjøpte fersk fisk rett fra en liten fiskebåt en morgen på anker

Truls fikk også jobbet videre med båten. Siden vi kom til Poros har han satt på storseil og ladere fra motoren til batteriene, begynt å ta på netting rundt båten (barnesikring), fikset watermaker (nesten ferdig), fått hjelp med air condition (nå funker den i det ene skråget), fikset motoren til jolla, byttet vannpumpe osv. Det er nok å gjøre på en båt!

På med storseilet

Han brukte lang tid på å skjønne hvorfor vi gikk tom for vann hele tiden. Hovedårsaken til at vi dro inn til Poros by var at vi ikke hadde mer vann igjen. Selv om vi fylte på der, ble det tomt igjen med en gang og det kom rare lyder fra pumpa. Han byttet etter hvert vannpumpa, som faktisk var ødelagt, men det var ikke nok. Det viste seg at slangen som drenerer vann var åpen så alt vannet vårt rant ut i bunnen av båten og ble pumpet ut. Og lyset som skal vise når vannpumpa er på funket ikke fordi en kabel var løs. Altså tre feil! Vi trodde vi brukte sinnsykt mye vann, men det var ikke så rart når alt vannet ble pumpet rett ut!

Poros by

I tillegg til båtjobbing har vi spist mye god mat mens vi har vært i Poros. Vi har smakt på stifado, som er langtidskokt storfekjøtt og løk i rødvin- og tomatsaus (Birk elsker det), ulike typer sjømat/fisk, som marinert ansjos, grillet blekksprut og skorpionfisk, og greske dipper/sauser laget på alt fra fiskerogn og aubergine til ost og gresk yoghurt. Vi spiste på en restaurant som var spesielt bra, hvor de brukte økologiske ingredienser, dyrket egne urter og hadde kjempegod mat og service. Eget innlegg kommer!

Restaurant = mat og jobbing

Den siste dagen i Poros tok vi båten inn til Russian bay. Pga vind og bølger fra nord var det veldig ubehagelig å sove i Poros by. Vi angret ikke. Russian bay var fantastisk deilig. Rolig sjø, en del båter, mange som badet og mye bedre temperatur enn inne i byen hvor det var dødelig varmt. Vi badet masse og grillet fisk og blekksprut.

Russian bay med ruiner etter det russiske marineverftet på Poros

Birk elsker å bade, men han kan jo ikke svømme. Men med både svømmevest og armringer på, så flyter han bra og kommer seg rundt ved å sprelle med armer og bein. Han er ikke akkurat redd for å bade rett fra båten selv om det er kjempedypt.

Birk elsker å bade!

Ting vi har gjort i Poros:

• Love bay – en idyllisk liten bukt/strand
  • Clock tower – utkikkstårn i Poros by med fin utsikt
  • Monastery of the life-giving Spring – et Kloster på nordøst-siden. Fredelig, grønt og fin utsikt
  • Temple of Poseidon – ruiner etter Poseidon-tempelet. Ikke så veldig spennende, men igjen fin utsikt og et stort område Birk kunne løpe rundt på
  • Kanali beach – strand rett utenfor Poros by. Kort vei fra sentrum og dermed genialt for å kjøle seg ned fra varmen midt i byen
  • Russian bay – stranden/bukten vest for Love bay hvor vi ankret opp siste dagen. Populært for båtturister
  • Spist masse god mat
  • Fått unna diverse båtjobber
På vei opp til Poseidon-tempelet

Etter 1 uke i Poros dro vi tilbake mot Athen for å få på fire solcellepanel.