Turtle Island, Shipwreck beach og Blue caves på Zakynthos

Zakynthos, eller Zante, er en gresk øy i Det joniske hav utenfor vestkysten av Hellas med omkring 32 000 innbyggere. Det er den tredje største av De joniske øyer og den tiende største øya i Hellas etter område (1).

Zakynthos er kjent for vakre strender, hvite klipper, kjempeskilpadden Caretta Caretta og Shipwreck Beach for å nevne noe.

Zakynthos by

Vi reiste først til hovedstaden og la til på havna der. Kanskje det varmeste stedet hittil? Vi tilbrakte dagen inne i båten med air condition på full guffe. Som regel har vi bare på air condition før vi legger oss for å spare strøm, men siden vi hadde strøm på brygga, kunne vi ha den på hele dagen. Det var mildt sagt nødvendig.

Vi prøvde oss på en liten handletur utpå ettermiddagen og fant endelig en ganske stor matbutikk slik at vi fikk fylt opp kjøleskapet igjen. Når kvelden kom, gikk vi en liten tur ut for å spise.

Turtle Island

Dagen etter seilte vi ned igjen til Laganasbukten på sørkysten og ankret opp utenfor Keri, i nærheten av Turtle Island (Marathonisi islet). Vi flyttet båten nærmere Turtle Island dagen etter og tok jolla inn til Marathonisi Beach på øya.

Vagabond II og Turtle Island i bakgrunnen

Zakynthos er den viktigste hekkeøya for skilpadder i Hellas og Marathonisi Beach er ynglested for havskilpaddene Caretta Caretta. Dette er en truet art av havskilpadder som drar til Marathonisi for å reprodusere seg i sommersesongen. Av denne grunn er det ikke lov til å utforske øya, men det er lov å oppholde seg på de fem første metrene av stranda Marathonisi Beach, slik at man ikke skader reproduksjonen av havskilpaddene (2).

Her ligger eggene

En annen utrydningstruet art er havselen Monachus Monachus, som kommer til Turtle Island for å hvile og reprodusere seg (2). Vi så dessverre verken skilpadder eller seler…

Men vi hadde en fin dag på stranda, som forøvrig var ganske overfylt av både turister og joller som var dratt opp på land eller ankret opp i vannkanten. En veldig spesiell opplevelse egentlig.

Shipwreck beach og Blue caves

Etter to netter utenfor Keri og Turtle Island, seilte vi vestkysten opp til Shipwreck beach. Klippene langs vestkysten er hvite og bratte – utrolig kule!

Truls skulle absolutt seile gjennom her..

Navagio Beach, eller Shipwreck Beach, er en liten strand i en utsatt vik, noen ganger referert til som «Smugglers Cove», på nordvestkysten av Zakynthos. Stranda kan kun besøkes via båt, så dersom man kommer med bil, kan man kun se den ovenfra. Stranden ble berømt etter at handelsskipet “Panagiotis” krasjet her etter å ha blitt jaget av greske myndigheter fordi det var mistenkt for å ha smuglet alkohol og sigaretter til Zakynthos. Stranden skal visstnok ha blitt til etter at skipet krasjet ved at sand bygde seg opp rundt skipet. Skipsvraket ligger der fortsatt, og stranden er kanskje den mest kjente i Hellas (3).

Shipwreck beach

Vi startet tidlig i håp om å komme til Shipwreck beach før alle turistene, men det klarte vi dessverre ikke. Vi kom frem i 11-tiden og det var allerede fullt av båter og turister på stranda. Det var ganske urolig sjø den dagen så vi gikk ikke i land, men Truls kjørte jolla inn og tok en del bilder. Det var helt kaos på stranda. Folk i vannet og båter overalt.

Truls på vei inn til stranda

Etter Shipwreck beach, begynte vi å krysse over til Kefalonia, men ombestemte oss halvveis og seilte tilbake til Zakynthos. På vei til Agios Nikolaos, hvor vi skulle tilbringe natten, seilte vi tilfeldigvis forbi Blue caves, som vi hadde sett mange arrangerte turer til fra Zakynthos by. Vi ankret opp og utforsket hulene med jolla.

Dagens etappe endte på anker utenfor Agios Nikolaos, som ikke var noe særlig å skryte av, og der lå vi til morgenen etter.