Vagabond II er klar!

Vagabond II er klar!

Lenge siden siste innlegg, men mye har skjedd. Vi solgte vår nydelige gamle båt for å kunne følge en ny drøm – å seile i Middelhavet!

Denne gangen ville vi prioritere plass foran seilegenskaper, og da var det klart at vi måtte ha en katamaran. Det å kjøpe en ny båt viste seg å ikke være så lett, men det var vi vel egentlig forberedt på.

Til Italia

Vi så først på en Fountaine Pajot Helia 44 i Italia som vi likte, men den var det gjort mye rart med og den var høyt priset. Vi kjørte ned med bobil i håp om å få sett på flere båter, men det ble med den ene (og en veldig gammel Lagoon i Sverige som vi så kjapt på mest for moro skyld).

Til Frankrike

Truls så senere på en nyere Lagoon 45s i Frankrike, men den viste seg å være utrolig slitt og grunnstøtt to ganger med vann inn i båten. Megler sa selvfølgelig ikke noe om det før Truls kjørte hele veien ned!

Til Kristiansand

Via finn.no fant vi en Logoon 45 som vi kjørte ned til Kristiansand og så på. Den var helt ny og strøken. Vi fikk et ekstremt godt tilbud, men selv om prisen var lav, så var det ikke en båt vi likte. Litt for mye «IKEA», og ikke helt det vi ønsket.

Leopard

Det tredje merket av produksjonskatamaraner er Leopard. De er bygd i Sør-Afrika og har rykte på seg for å være solid bygd, seiler ok og generelt av god kvalitet. Men det er ikke like mange av dem tilgjengelig på markedet som FP og Lagoon.

Til Tyrkia nr 1

Vi fant en lavt priset Leopard 48 i Tyrkia. Uten å ha sett på den sendte vi en forespørsel om de var villig til å gå ned enda mer i pris, og det ville de. Så da ble det en tur til Tyrkia. Megler hadde flydd ned fra England for å møte oss, noe vi kanskje følte som et ekstra press. Båten hadde ligget til salgs veldig lenge.

Middag ved marinaen i Fethiye hvor Leopard 48 lå

Båten var fin, og alt så fint ut. Vi tok en liten seiltur, men brukte dessverre litt for lite tid på å gå nøye igjennom båten. Når vi kom hjem, begynte vi å forhandle om prisen og de gikk med på noe vi tenkte var en veldig god pris.

Til Tyrkia nr 2

Så da ble det en ny tur til Tyrkia, denne gangen kun Truls. Vi var 100 % klare for å gå for denne båten, og hadde betalt 10 % i depositum.

Før vi tok over båten, gikk Truls nøye igjennom alt. Dessverre viste det seg at selger/megler hadde oppgitt mye i annonsen som ikke stemte og vi fant mange andre feil og mangler:

  • Motorene hadde gått mye mer enn oppgitt
  • Begge dieseltankene lakk
  • Feil redningsflåte i forhold til annonsen
  • Jolla var ikke den samme som i annonsen, men liten, hadde mindre motor og av dårlig kvalitet
  • Begge dieseltankene lakk
  • Feil redningsflåte i forhold til annonse (vi trenger ikke en med plass til 16)
  • Feil type kartplotter
  • Var kun 1 elektrisk vinsj i stedet for 3, som var oppgitt

Det ble litt for mange feil/mangler for oss.

På samme brygge som Leopard 48 var, lå det en Leopard 44. Vi fikk vite at denne også var til salgs, og den var aktuell ganske lenge. Men den var litt høyt priset og egentlig litt liten (42,5 fot, ikke 44).

Leopard 44 i Fethiye, Tyrkia

Samtidig så vi en Leopard 46 til salg i Hellas til en ganske rimelig pris. Denne var ex charter og en litt eldre modell. Men en solid båt med relativt gode seilegenskaper og virket å være i god stand. Vi sendte megler noe vi tenkte var et «skambud», men kanskje beskjeden om at vi holdt på å kjøpe en annen båt hjalp. De aksepterte vårt tilbud og ba om 10 % forskudd. Vi ville selvfølgelig se båten først, så flytur ned ble bestilt.

Vårt tilbud var «as is» og uten «surveyor», dvs. at vi ikke ville ha en vanlig surveyor (en som kommer og sjekker båten), men ville gjøre den jobben selv. Truls er vel litt over gjennomsnittet bevandret i båtverdenen og har hatt og pusset opp 7 båter tidligere. I tillegg har vi tidligere betalt for en slik tilstandsrapport, men ikke blitt imponert over jobben.

Obs! Er du ikke veldig båtkyndig, må du definitivt ikke gjøre det på denne måten.

Til Hellas nr 1

Truls dro ned til båten og gikk igjennom alt i løpet av to dager i slutten av oktober. Vi fikk også til en sea-trial, og testet motorer og seil. Truls dykket i tillegg under båten og alt så helt fint ut.

Til å ha vært en charterbåt så alt helt greit ut. Båten var veldig basic, men motor og seil var i god stand. Alt innvendig var i god stand bortsett fra puter og madrasser, men dette ville vi byttet uansett. Det elektriske var veldig enkelt, slik det ofte er på charter-båter. Men her var vi klare til å bytte ut det meste uansett. Så alt var ok, og vi signerte kontrakt og betalte forskudd. Avtalen var at båten skulle opp for å få byttet rorlager, noe som må gjøres ca. hvert 10. år.

Leopard 46 – som vi endte opp med å kjøpe

Til Hellas i november, januar og februar

Truls måtte ned tre turer for å gjøre klar båten. En gang med en varebil stappfull av utstyr. Turen gikk greit med båt fra Ancona Italia til Hellas. En av gangene fikk han med seg en kompis som fikk kombinert litt ferie med mye sliping av bunnstoff og maling.

På den første turen ned ble båten tatt opp. Da viste det seg at de som flyttet båten hadde klart å ødelegge litt på en av kjølene (Truls hadde heldigvis dykket under forrige gang). Derfor ble det en ny runde med forhandlinger og selgeren fikk en lang liste med ting som skulle utbedres. Selve kjølen på en katamaran er ikke en strukturell del av båten, men montert utenpå.

Noe av det som har blitt gjort:

  • Reparert den ene kjølen
  • Service på begge motorer inkludert seildrev
  • Service på 3 x aircon
  • Reparasjon av mange gelcoteskader
  • Nye puter og madrasser i hele båten (til en supergod pris og veldig bra kvalitet)
  • Endret hele det elektriske systemet. Vi har nå 1200 Ah med lithiumbatterier og lager mat i vanlig stekeovn og induksjonstopp. Installert 5000W kombinert inverter og lader, samt overvåking av det elektriske. Stor fordel å slippe gass inne i båten, både sikkerhet og mindre varme
  • Endret lading fra begge motorer for å passe til lithium
  • Vask og rens av septikk og toaletter (mulig vi en gang må bytte ut alle slanger osv).
  • Slipt ned bunnstoff og lagt på nytt
  • Montert 2 stk undervannslys (gøy å se på fisker om kvelden, og tryggere å bakke inn til brygge når det er mørkt)
  • Byttet fra et alt for lite anker til et gigantisk anker
  • Montert ny AIS og kartplotter
  • Ordnet med omregistrering
  • Ny vask og kran på kjøkken
  • Montert ny elektrisk vinsj til storseil med eget batteri og egen lader
  • + flere hundre andre små og store jobber

Fortsatt mye som gjenstå, blant annet å montere radar, noen endringer på rigg, service generator, få watermaker til å virker, montere ferdig solcellepaneler og få laget et stativ, kjøpe og montere en liten vaskemaskin osv.

Neste tur ned skulle være i mars, men pga korona ble den utsatt.

Vagabond II på marinaen i Alimos. Klar for tur!

Legg igjen en kommentar