Antipaxos, Paxos og Korfu

Vi ligger ikke lenge på samme sted i år, og allerede dagen etter vi kom til Lefkas by, dro vi videre til Paxos, øya sør for Korfu. Vi tok et badestopp i en (tydeligvis) populær bukt på Antipaxos, øya sør for Paxos.

Det var mye bølger her så Birk brukte badebassenget sitt som flytemadrass.

Vi ankret opp i bukten Mongonissi, helt sør på Paxos. Mongonissi består av en bukt, en restaurant og en bar. Det er også en del ferieleiligheter rundt om i bukta. Vi likte oss kjempegodt her og ble en dag ekstra (endelig). Vi tilbrakte nesten hele dagen på stranda, noe vi egentlig aldri har gjort før. Birk storkoste seg! Det var overskyet begge dagene så temperaturen var akkurat passe og vannet var deilig avkjølende.

Fra Mongonissi dro vi til Petriti på Korfu. Vi ankret opp og hoppet i havet. Det har blitt VARMT! Så varmt at Truls måtte sy solskjerming til oss.

Petriti var egentlig et fint, lite sted. Det var noen få tavernaer langs vannet, en strand og et par matbutikker. De fleste charterturister som ferier i Det joniske hav kommer til Korfu, så vi var fornøyde med å finne et sted som var såpass lite berørt av charterturismen.

Birk har endelig lært seg å hjelpe til med handlingen

Vi har lurt en del på hva vi skal gjøre videre i sommer. Vi hadde egentlig lyst til å dra videre oppover kysten til Montenegro via Albania, men etter å ha sjekket det opp litt, fant vi ut at båttrafikk mellom Hellas og Albania for tiden er ulovlig. Vi vurderte da å reise over til Italia og oppover østkysten for så å reise over til Montenegro, men det virket også komplisert pga korona. Vi må nemlig ned igjen til Hellas så det blir mange grenser å krysse, flere tester og muligens karantene.

Det gamle venetianske fortet i Korfu by

På vei opp til Korfu by bestemte vi oss for å heller seile sørover igjen og rundt Peloponnes (igjen) og så til Kykladene. Det blir en lang tur, og den samme turen som i fjor, men vi har sett nok av Det joniske hav for denne gang. Vi ville se litt mer av Korfu først så vi fortsatte oppover kysten til bukten Kalami ganske langt nord på øya, men der snudde vi. Jo flere timer vi reiser nordover, jo flere timer tar det før vi er på Kykladene. Og Korfu var egentlig ikke så spennende.

Etter mye om og men var det til slutt vinden som avgjorde hvor vi tilbrakte natten. Det har blitt altfor mye motorkjøring i sommer, men endelig fikk vi god seilvind nedover og seilte derfor helt til bukten Ormos Valtou, rett nord for Igoumenitsa på fastlandet. Dette må være det varmeste stedet hittil. Nesten ikke forskjell på vann og luft.

Ormos Valtou

Vi så 3-4 delfiner på vei inn og en gammel svensk fiskebåt. Vi likte oss godt i starten, men etter hvert begynte det å kry av fluer. De fulgte med oss noen dager for å si det sånn 😛

Morgenen etter satte vi kursen mot Gaios, hovedbyen på Paxos. Vi ankret opp i bukten ved den største øya rett utenfor byen, med to lange tau i land. VARMT, men deilig og avkjølende i havet. Vi tok jolla inn til byen, tittet litt og handlet.

Gaios
Truls på jakt etter et bra sted å feste tauene

Det tok ikke lang tid før Gaios havnet langt oppe på lista vår over kule steder i Hellas. Byen er en blanding av Vathy, Fiscardo og Poros. Sandfargede hus, trange gater og en avslappet atmosfære. Det går en smal kanal mellom byen og øya Nisida Agios Nikolaos, noe som minnet oss litt om Poros. Endelig fant vi en ganske bra matbutikk også!

Vi ble i Gaios to netter. Det var deilig å være i ro litt igjen. Det har blitt mye reising i det siste. Og mer skal det bli. Men når vi har kommet oss til Kykladene, skal vi ta det roligere 🙂