Fine dager på Lefkas

Fra Assos satte vi kursen over til Lefkas. Planen var å seile inn til Vasiliki, men det blåste opp skikkelig når vi nærmet oss så det ville blitt en urolig og ubehagelig natt. Vi svingte derfor til høyre og seilte videre til Sivota i stedet. Vasiliki er et surfe-paradis, så vi burde kanskje skjønt at det kom til å være vindfullt å ligge der. Vi var dessuten innom Vasiliki i fjor når vi leide bil og kjørte rundt øya, så ingen krise å gå glipp av det denne gangen.

Vi har slitt med watermaker’n siden vi kom ned igjen til båten. Den vil ikke starte. Den har stått ubrukt siden i fjor sommer så kanskje det er derfor. Truls sendte mail til leverandøren i USA og fikk tips om å endre fra 50 til 60 hz på inverter’n, og da klarte motoren å starte. Dette er imidlertid ikke en varig løsning. Det er både tungvindt å endre på inverter’n hver gang vi skal lage vann, og andre elektroniske ting, som vaskemaskinen, tåler kanskje ikke 60 hz. Vi finner nok ut av det etter hvert 🙂

Sivota viste seg å være en avslappet og rolig bukt med flere brygger å ligge på. Pga watermaker-problemene trengte vi vann, så vi la oss på første og beste brygge. Vi ble vinket inn av en dame. Det kostet en del, og vi fant senere ut at det var gratis å ligge på de andre bryggene. Og de hadde også vann. Jaja.. Vi fikk vasket en del klær, vasket båten både innvendig og utvendig og fylt opp vanntankene igjen. Ellers var det ikke mye som skjedde i Sivota så vi ble ikke mer enn én natt.

Sivota
Vagabond i Sivota

Dagen etter dro vi til Tranquil bay utenfor Nydri. Her var vi lenge i fjor. I år derimot, ble vi kun til dagen etter. Det var litt for mye veps for Signy sin smak, og det var egentlig for vamt til å gjøre noe som helst annet enn å seile videre. Vi rakk en tur innom båtbutikken først da. På vei til Nydri stoppet vi forresten utenfor en strand på Meganisi og tok en badepause. Vi var innom Meganisi i fjor. Det var der vi havnet midt inne i et kraftig uvær som tok livet av fem stykk på østkysten av Hellas.

Truls svømte inn på stranda og kjøpte øl, og svømte tilbake. Han er generelt skuffet over ølkvaliteten her nede sier han, så det blir ikke så mye øl 🙂

Truls svømte i land, kjøpte øl og svømte med dem tilbake… 😛

Fra Tranquil bay seilte vi opp til byen Lefkas, som er hovedstaden på Lefkas. Lefkas ligger innerst i en lang, smal kanal. I nord er det en lav bro som sperrer veien ut, men den åpnes en gang i timen.

Å ligge i Lefkas Marina er mildt sagt dyrt (over 60 euro for 14 meter lang båt + 75 % ekstra for katamaran + 24 % VAT), men vi var heldige og fikk plass rett utenfor, og der er det gratis. Rett ved siden av båten var det en stor lekeplass som Birk koste seg lenge på. Etter litt lunsj og leking, tok vi jolla under broa i nordenden av kanalen og badet på stranda som lå rett utenfor kanalen. Veldig vindfullt, men veldig deilig å kjøle seg ned litt. Dette må være den varmeste dagen hittil (det tenker vi ofte for tiden).

På stranda utenfor Lefkas by

Vi dro gjennom broa kl 8 dagen etter. Neste stopp blir Paxos!