Fra Kykladene til fastlandet

Etter en vindfull natt på Rineia, satte vi kursen sørover. Vi likte oss så godt i Antiparos by når vi var der i fjor, så vi måtte ta en tur i år også. Vi ankret opp på samme sted som i fjor og ble der noen dager. Vi utforsket byen, fikk endelig tid til litt shopping (i hvert fall en av oss), dro på nudiststrand (vi havner alltid ufrivillig på nudiststrendene her nede..), badet masse og spiste økologisk biff fra Naxos.

Det er som regel nordavind på Kykladene om sommeren, men etter noen dager på Antiparos, begynte det å blåse sørlig og vi måtte finne et bedre sted å ligge. Vi seilte opp til Naoussa, som ligger innerst i den store bukten nord på Paros. Vi var på Paros i fjor og da leide vi bil og kjørte til Naoussa, men det vare enda finere å ligge på anker her.

Når det blåser mye, er det ikke så lett for Birk å bade fra båten. Det er for mye strøm og bølger. Men vi fikk padlet litt i motvind for å hente lekene han hadde kastet over bord.

Etter et par netter utenfor Naoussa, valgte vi å seile sørover. Det var et ganske dårlig valg fordi det var meldt sterk nordavind fremover. Vi vet ikke helt hvorfor vi gjorde det… Vi stoppet først på Iraklia, men vi fikk ikke godt nok feste på ankeret og seilte over til Skhinousa i stedet. Dagen etter satte vi kursen mot Ios.

Vi dro tidlig siden det var meldt mer vind utpå dagen, men turen over ble ganske ubehagelig likevel. Heldigvis fant vi en fin bukt til slutt (med enda en nudisstand), etter litt prøv og feil. Problemet var bare at vi nå hadde kommet langt sør og det var meldt sterk nordavind fremover.

På Ios fant vi en rolig, idyllisk bukt

Signy skal en tur til Norge den 22. juni for å dra på slekstreff i Stryn, så vi måtte komme oss nordover. Vi kjempet oss til Kimolos utenfor Milos dagen etter. Signy ble skikkelig sjøsyk, mens Birk og Truls var helt upåvirket av værforholdene, som vanlig.

Vi stoppet så vidt i Blue bay på Peliegos, sør for Kimolos, for å bade

Dagen etter tok vi en tur på stranda før vi seilte inn til havnebyen Adamantas på Milos. Planen var å seile hele veien over til fastlandet neste dag, og ved å seile til Adamantas først, ville turen bli 1-2 timer kortere.

Morgenen etter startet vi før kl 5 og seilte i 12 timer til en bukt på fastlandet rett ovenfor øya Spetses. Turen var laaaaang og slitsomt, men heldigvis ikke like ille som turen over til Kimolos. Fordi vi startet så tidlig, slapp vi unna den verste vinden. Det er forresten ikke vinden som er problemet, men den rotete sjøen.

Soloppgangen på Milos

Å hoppe i havet etter 12 timer med seiling, var HELT fantastisk! Bukten vi la oss i var perfekt. Turkis hav, rolig og endelig enkelt for Birk å bade fra båten.

Vi ble i bukta noen dager og fikk med oss litt av Spetses og en handletur til Porto Heli, før vi satte kursen mot Nisos Dokos utenfor Hydra. Vi ankret opp med to tau i land, men valgte å seile videre på ettermiddagen siden det var meldt en del vind og vi lå ikke så bra i forhold til vindretningen.

Spetses

Vi endte opp i Poros, og her blir vi til Signy skal reise hjem en tur.