Fra Andros til værfast på Tinos

Etter Skyros satte vi kursen mot Andros. Mia skulle ta ferge til Athenområdet for å fly hjem om noen dager. Vi kjørte motor i ca. 8 timer. Motor er aldri gøy, men vi så masse delfiner på veien, så da var det greit. De danset foran båten lenge.

Vi ankret opp utenfor stranda Paralia Fellos, som ligger en 10 minutters kjøretur fra Gavrio hvor Mia skulle ta ferge fra. Vi ble her i tre netter. Vannet var deilig og vi badet masse. Birk svømte helt til stranda!

Dagen etter leide vi bil og kjørte til choraen på den andre siden av øya. Choraen er ganske kul sett fra vannet. Den ligger på en smal odde med strender på begge sider.

Mia reiste dagen etter igjen. Vi kjørte henne til ferga og så oss litt rundt i Gavrio. Vi fant en økologisk butikk med masse bra varer. Mannen som eide butikken hadde studert norsk av alle ting! Han skulle egentlig studere noe annet, men så var det ingen ledige plasser. Så da ble det norsk. Han var den eneste i klassen som ikke var der på grunn av norsk heavy metal.

Natten ble ganske urolig på grunn av store dønninger som kom inn i bukta. På grunn av sørlig vind seilte vi nordover for å finne en ny bukt. Igjen var det 5-6 delfiner som danset foran båten! Vi ankret opp i en bukt på nordøst-siden og ble til dagen etter. Da seilte vi videre til Tinos.

Endelig kunne vi seile litt. Det har vi ventet lenge på! Vi la oss i den idylliske landsbyen Panormos. Skikkelig koselig sted! Panormos ligger innerst i en stor bukt med flere strender. Vi ble to netter.

På stranda i Panormos

Vi tok taxi opp til den kunstneriske landsbyen Pyrgos. Tinos er kjent for landsbyene sine, og landsby-hopping er en vanlig «turistattraksjon» på øya. Pyrgos var absolutt verdt besøket. Vi fant også øyas beste restaurant, Athmar, og spiste lunsj der. Det var ikke bare maten som var god, men eieren var superhyggelig. Vi pratet med han gjennom hele lunsjen og fikk mange gode tips til ting å gjøre på øya og på Kykladene generelt.

Pyrgos

På kvelden ankret vi opp litt lenger ute i bukta og tok jolla inn til en av strendene. Dagen etter seilte vi ned til hovedstaden. Det blåste sterkt fra nord, og det var meldt sterk nordavind de neste dagene. Vi ville egentlig ikke ligge i en by, men vi hadde ikke noen andre gode alternativer og vi måtte handle.

Vi ble stuck i Tinos by i fire døgn på grunn av vinden og bølgene. Det føltes som to uker… Vi lå midt i sentrum, midt i en rundkjøring. Det ble noen bråkete døgn. Vi fikk med oss et løp da, som startet og sluttet rett utenfor båten. Med fyrverkeri og greier!

Løp utenfor båten i Tinos by

Ellers leide vi bil alle dagene. Den første dagen kjørte vi opp på fjellet Tinos Xombourgo, hvor man tror hovedstaden på øya var før, deretter til Volax, som er enda en koselig landsby og så til en strand hvor vi spiste lunsj og badet. Det er små landsbyer overalt her. Det er også tradisjonelle dueslag overalt (duehus). Skikkelig spesielt. Og det er strender overalt (heldigvis). Vi tilbrakte mye tid på stranda mens vi var på Tinos.

Fjellet Tinos Xombourgo i bakgrunnen
Volax
Tradisjonelle dueslag

Birk ble 5 år mens vi var på Tinos. Dagen ble feiret på stranda med is!

En annen ting Tinos er kjent for, er klosteret Monastery of Virgin Mary Evangelistria. Det er et av de viktigste pilegrimsmålene i Hellas, og mange kommer hit hvert år for å bli helbredet. Fordi man tror at mirakler skjer i klosteret, går mange av pilegrimene på knærne fra havna i Tinos by og helt opp til klosteret!

Det er generelt veldig mange klostre og kirker på denne øya.

Monastery of Virgin Mary Evangelistria

Etter fire døgn var det endelig litt mindre vind og vi satte kursen sørover. Vi skal besøke øya Delos, som er det største arkeologiske området i hele Europa!