Sporadene

Med Mia om bord, satte vi kursen mot Sporadene. Første stopp ble Skiathos. Vi ankret opp i bukten Koukounaries for å bade og spise lunsj, men vi flyttet oss til den store bukta vest for Skiathos by etterpå. Vi har problemer med den ene septiktanken for tiden (båtlivet er ikke så glamorøst), så vi måtte innom en båtbutikk. Den var stengt… men vi fikk sett oss rundt i byen da. Her var det ganske mange turister. Ikke helt vår greie.

Vi spiste middag på den lille halvøya Bourtzi. Her var det fin utsikt utover bukten og inn til byen, men ganske sure servitører. Og ganske dyrt.

Dagen etter dro vi videre til Skopelos. Vi fikk seilt litt, men det ble mest motorkjøring. Vi stoppet nedenfor kirka fra Mamma Mia-filmen før vi dro videre inn til Skopelos by. Igjen på jakt etter en båtbutikk.

Vi likte oss mye bedre i Skopelos by enn på Skiathos. Her fikk vi også tak i det vi trengte til septiktanken… Vi ble til dagen etter.

Neste mål var øya Alonissos. Vi lette etter en fin bukt å ankre opp i mens Truls hadde lærermøte på Zoom. Vi fikk litt dårlig tid til slutt og måtte bare velge en bukt. Truls ankret opp nesten helt inne på stranda i en bukt hvor det lå mange og solte seg. De virket ikke veldig fornøyde… Til slutt kom faktisk politiet og jaget oss bort. Men det var like greit, for vi var ferdig med møtet og skulle videre uansett. Litt flaut var det da…

Vi kjørte motor over til øya Peristera, men valgte å dra videre nordover. Vi ankret opp i bukta Gerakas helt nord på Alonissos. Alonissos har som mål å være den grønneste øya i Hellas og har forbudt plastikk, men vi så dessverre veldig mye plastikk på stranda.

Mia og Signy tok jolla i land for å gå på en «fjelltopp», men møtte på to slanger. Det ble ingen topptur da…

Vi avsluttet turen til Sporadene med å kjøre motor (og seilte litt på slutten) ned til Skyros. På veien stoppet vi ved Blue caves på Alonissos og tok jolla inn i grottene. Vi la ut drivanker i mellomtiden fordi det var for dypt til å ankre opp med båten. Grottene var ganske kule!

Skyros viste seg å være den beste sporadiske øya hittil. Vi la oss på fergekaia i den lille landsbyen Linaria. Vi fikk beskjed om at ferga skulle komme innom en tur, men dra igjen i løpet av et par timer. Den ble hele kvelden og så kom det en til. Vi fikk til slutt lov å flytte oss inn til de andre båtene, noe vi var veldig glade for. Vi spiste middag på restauranten 10 meter fra båten.

Dagen etter leide vi bil og kjørte til Kastro, som er choraen på Skyros. Skikkelig fin chora! Den ligger høyt oppe og er veldig kul sett langt ifra. Vi gikk helt til toppen. Der står det et gammelt slott som er overraskende godt bevart.

Etterpå kjørte vi til byen som ligger nedenfor choraen og badet.

På ettermiddagen flyttet vi båten til Glyfada beach på øya Sarakino, rett sør for Skyros. Dette var absolutt favorittplassen vår på Sporadene. Vi ankret opp, tok to tau i land og badet resten av kvelden.

Dagen etter kjørte vi motor hele veien til Andros. Det tok ca. 8 timer. Vi var uten internett, noe som egentlig er deilig, men vi er avhengig av nett for å kunne jobbe.