Seiling i Biscaya (del 1 av 2)

Seiling i Biscaya (del 1 av 2)

Disclaimer: Vi er absolutt ingen eksperter på å seile i Biscaya, men har gjort opp våre meninger basert på tilgjengelig litteratur, egne erfaringer og andres. Du bør sette deg nøye inn i alle problemstillinger og gjøre opp din egen mening basert på erfaring, båt, sikkerhetsutstyr etc. før du krysser Biscaya.

Siden 1. september har vi befunnet oss i Biscayabukten. I stedet for å krysse rett over til Spania fra Camaret-sur-Mer eller England, som er det vanlige, har vi seilt langs kysten. Et valg vi begge er veldig fornøyde med at vi tok. For øyeblikket befinner vi oss i Saint-Denis-d’Oléron, et koselig lite sted på tuppen av Île d’Oléron. Vi har vært her tre dager og blir til i morgen. Vi har ventet på at en liten storm skal passere slik at vi kan seile direkte over til Spania. Det blir nattseilas og halvannet døgn på havet så vi vil helst slippe urolig sjø som jo gjerne man kan oppleve etter stormen.

dsc01525Vi er egentlig veldig sent ute. Mellom 15. august og 1. oktober frarådes det å være i Biscaya fordi det er da de verste stormene pleier å være. Men vi har hatt mye sol, som regel god vind, lite nedbør (utenom skikkelig tordenvær for et par dager siden), lange og deilige dønninger og ikke en eneste storm. Før denne som kom nå, men den har vi fulgt med på værmeldinger i lang tid. Man følger trolig mye mer på værmeldingene i Biscaya enn noen andre steder. Med korte dagsetapper, så er det absolutt mulig å seile i Biscaya i september, kanskje spesielt hvis man seiler langs kysten og bruker havner på øyene. Da kan man også bruke god tid og nyte de vakre omgivelsene.

Mer om selve seilingen i Biscaya kommer i et eget innlegg. Her vil vi dele litt erfaringer, tips og bilder fra stedene vi har besøkt. Hva vi har gjort hver dag kan du lese om i loggen.

Havneavgiften er billigere etter 1. september overalt her nede. I loggen har vi skrevet opp hvor mye vi har betalt, men det vil jo variere alt etter lengden på båten. En annen ting som gjelder for alle stedene vi har vært er at restaurantene stenger matservering mellom kl. 14 og 17. Dersom du er som oss, og spiser sen frokost, så er mulighetene for å finne lunsj ute liten. Med mindre du er glad i flytende lunsj da. Det hjelper også å kunne litt fransk. Mange steder snakker de ikke engelsk og svarer ganske surt på fransk dersom man spør om noe. Men dersom du begynner samtalen på fransk, selvom du kun sier Bonjour, Vous parlez anglais?, så er sjansen for å få hjelp (på engelsk) mye større. Et annet «problem» på vestkysten av Frankrike er tidevannet. Det er flere steder du må time tiden riktig for å kunne komme inn og ut av havner. Det kan være litt utfordrende når du skal seile lange strekker, så her lønner det seg å ha en god app, f.eks. Navionics som har vært til stor hjelp. Det blir nesten for lett sammenlignet med å slå opp i tabeller som før.

Camaret-sur-Mer

Vi ankom Camaret dagen etter at vi ankom Frankrike. Vi nådde ikke helt frem etter å ha seilt over Den engelske kanal fra Isle of Scilly. Det ble litt for mørkt så vi ankret opp i en fin bukt et par timer unna. Dagen etter seilte vi siste stykke inn til Camaret. Vi har allerede delt en del tips fra Camaret, men her kommer noen til:

  • Camaret er en koselig by, men været kan være ganske grått og forblåst i september
  • Det er mulig å låne sykkel på havnekontoret (gratis), men den er ikke i særlig god stand. Anbefaler heller å leie en sykkel dersom du ønsker å f.eks. sykle ut til Pointe de Pen-Hir (noe du bør)
  • Bretagne er kjent for sjømat så pass på å bestille «Les fruits de mer» minst én gang. Da får du en STOR tallerken med østers, sjøkreps, krappe og reker
  • Bretagne er også kjent for crêpes, søte, tynne pannekaker, og galettes, pannekaker lagd på bokhvetemel med salt pålegg, som serveres med Cider til (som også lages her)
  • Økologisk mat og vin er lett å oppspore, til og med på restauranter
DSC01187
Marinaen i Camaret
DSC_7042
Pardon de Camaret
dsc01254
Camaret sett fra klippene

Sainte Marine og Bénodet

I Camaret var vi i fire døgn. Vi grodde litt fast i havna, noe som er fort gjort, men samtidig så trengte vi en liten pause etter noen lange dager på havet. Neste stopp ble Sainte Marine. Vi fikk tips om at det var finere der enn i Bénodet, men vi fant senere ut at Bénodet hadde vært det beste valget. Der var det både billigere havneavgift og roligere sjø om natten. Sainte Marine og Bénodet ligger på hver sin side av en elv. I Sainte Marine lå vi ytterst på en flytebrygge (hammerhead), noe som førte til mye plasking og gynging i løpet av natten. Marinaen i Bénodet var mye mer beskyttet. Vi ble i Sainte Marine to netter og så kjørte vi over til Bénodet og lå der siste natta.

  • Sainte Marine er kjempekoselig og er absolutt verdt et besøk, men ligg heller i Bénodet og ta fergen over, som går en gang i halvtimen. Fergen koster 2 euro hver vei og tar maks 5 minutter
  • I Bénodet er det flere restauranter, casino, hoteller, stor Carrefour med godt utvalg, minst to gode fiskebutikker og både stor og liten strand
  • Det er billigere å ligge i Bénodet enn i Sainte Marine og havnen er finere og sjøen roligere
dsc01403
Fiskebutikken i Bénodet
dsc01472
På stranda i Bénodet
DSC01376
St. Petersfisk til middag i Sainte Marine
dsc01370
Sainte Marine

Le Palais, Belle-Île-en-Mer

Fra Bénodet dro vi videre over til Belle-Île-en-Mer, en veldig fin øy med mange små strender mellom klippene. Vi valgte, etter litt research, å dra til Le Palais og ikke til Sauzon, som ligger lenger nord. Det var vi glade for. Le Palais er en kjempekoselig liten by med trange gater, mange restauranter, hus i ulike farger, kanal og stort citadell. Øya har et havklima med mindre regn og mildere vintre enn på fastlandet. Om sommeren øker antallet mennesker på øya dramatisk fordi mange har et andre hjem her grunnet øyas bortgjemte beliggenhet og mange strender.

  • Hvis du har en stor båt, må du ligge på en litt spesiell måte. Vi lå inn mot en mur, med baugen festet i en bøye og akterenden festet i en kjetting som hang fra muren. Du får hjelp til å legge til. Men viktig å si fra på VHF’n når du kommer
  • Har du en mindre båt, kan du ligge på flytebrygge
  • Det er ikke så mange båtplasser her så det kan være lurt å ringe opp havnen underveis og høre om det er plass. Det kan da også være lurt å ha en backup-plan, f.eks. inn igjen til Quiberon
  • Her må du time ankomst og avgang med tidevannet hvis du vil inn i den innerste havnen. Vi lå i den ytterste, så vi trengte ikke å gjøre det
  • Det er valig å leie scooter for å komme seg rundt på, og se, øya
dsc01479
Le Palais

Port Joinville, L’Île-d’Yeu

Vi dro videre dagen etter til Port Joinville på L’Île-d’Yeu. Koselig liten by på en fin, liten øy. Vi kom litt sent inn og dro tidlig dagen etter så vi rakk ikke mer enn å spise middag.

  • Her må du også time ankomst og avgang etter tidevannet
  • Det er mange restauranter og koselige gater i Port Joinville, men det er få på resten av øya
  • Tunfisk er en spesialitet på øya, men også annen fisk og skalldyr
  • Selvom det fiskes mye er, så serverer ikke restaurantene så mye fisk og kvaliteten på tunfisken vi spiste var heller ikke så mye å skryte av
  • Øya har også et stort antall kunstgallerier og -utstillinger
dsc01553
Ut for å spise i Port Joinville
dsc01608
Øya er kjent for tunfisk

Les Sables-d’Olonne

Neste stopp var Les Sables-d’Olonne på fastlandet. Planen var egentlig å dra helt til Saint-Martin-de-Ré, men der må man også time ankomst etter tidevannet. Vi ville ikke rukket fram før etter at det ble mørkt, så vi valgte Les Sables-d’Olonne i stedet. Byen er kjent for jorden-rundt-regattaen Vendée Globe, hvor rekorden er kun 78 dager! Ellers er dette en skikkelig ferieby med litt slitte og brune/beige hus..

  • Vi lå i den første marinaen. Den lå sentralt og var ganske stor og fin. Det er gratis å vaske klær og de har også tørketrommel
  • Dersom båten din stikker dypt, må du time ankomst og avgang her. I noen perioder må man time mer nøyaktig enn i andre. Det kommer an på månen og om det snart er fullmåne. Da er det større forskjell på tidevannet (dette gjelder overalt)
  • Det kryr av restauranter langs havnen og også langs stranden som ligger rett bak. Restaurantene ved havnen er litt finere mens det langs stranden er mer shabby turistrestauranter
  • Det er en stor fiskebutikk i den ene enden av havnen
  • Sentrum består av mange smågater med massevis av butikker og turister
  • STOR strand og mange som driver med vannsport
  • Litt for slitt og stor by for vår smak, men gøy å ha vært der
dsc01746
Truls var den heldige utvalgte til å reparere toalettet…
dsc01720
Galettes, en spesialitet fra Bretagne. We do not recommend! Men måtte prøve
dsc01721
Stranda i Les Sables-d’Olonne

Saint-Martin-de-Ré

Dagen etter dro vi tidlig videre til Saint-Martin-de-Ré for å rekke inn på høyvann. Saint-Martin-de-Ré er en av ti kommuner på L’île de Ré. L’île de Ré er Frankrikes svar på The Hamptons, et sted hvor franskmenn drar for å koble av fra bylivet. Det bor ca. 20 000 her om vinteren og 220 000 om sommeren!

  • Saint-Martin er en festnigsby (og festeby) og for å komme inn til marinaen må du gjennom en port. Den åpnes kun når det er høyvann så her gjelder det å time riktig
  • Det kan være lurt å kontakte marinaen i god tid før ankomst for å finne ut om det er ledig plass
  • I september har visst de fleste turistene dratt hjem så dette er den beste tiden å dra til øya på. Men det krydde fremdeles av folk her selvom vi kom i september
  • For å se øya anbefaler vi å leie sykkel. Det er den beste måten å komme seg rundt på, og øya er veldig lagt opp for syklister med egne sykkelstier og sykkelutleie overalt. Vi syklet til Loix, men anbefaler å heller sykle den andre veien. Der finner du bl.a. fine strender
  • Gjør litt research før du går ut å spiser da det er VELDIG mange restauranter å velge mellom og ikke alle er like bra..
  • Ellers er Saint-Martin en veldig koselig by med massevis av restauranter, butikker og trange gater. Og ALLE spiser is (ligger en gigantisk isbar i sentrum som alle er innom)
  • Det er mye hyggeligere å ligge her enn i storbyen La Rochelle rett ved siden av. Og ca. halve prisen
dsc01770
Litt av marinaen
dsc01798
På tur i Loix
dsc01818
Deilig å bevege seg litt etter lange dager i båt!
dsc01913
BBQ, solnedgang og droneflyging

La Rochelle

Det er dyrt og det er stort og det er forholdsvis kjedelig her. Men hvis du gidder, så har du tre muligheter: den gigantiske (Europas største) marinaen helt ytterst, Vieux Port eller marinaen til høyre for den. Vi lå i den siste. Der måtte vi gjennom en port som kun ble åpnet på høyvann. Det skapte problemer når vi skulle dra igjen fordi vi ikke kom oss ut før kl. 13:30 og hadde lyst å dra til Port Medoc.

Ligg i den ytterste marinaen hvis du skal tidlig av gårde dagen etter. Da slipper du å time ankomst og avgang etter tidevannet og du slipper å vente på at en port skal åpnes

  • Det koster like mye å ligge i alle havnene og det er DYRT! Vi betalte 53 euro for én natt! I september! Hver 3. natt er imidlertid gratis
  • Det er et stort akvarium rett bak marinaen vi lå i. Det er en ganske stor turistattraksjon her
  • Det går båt ut til Fort Boyard herfra. Det er der «Fangene på fortet» er innspilt
  • Det er en veldig stor båtbutikk her så hvis du trenger utstyr, kan det være verdt turen
  • Ellers er det en stor og ikke så veldig sjarmerende by etter vår mening. Vi er mer fan av små, koselige byer
dsc01961
Lungemaneter overalt i vannet på vei inn til La Rochelle
dsc01968
Litt av den store marinaen i La Rochelle
dsc01982
Inngangen til Vieux Port

Saint-Denis-d’Oléron

Neste stopp ble Saint-Denis-d’Oléron fordi vi kom så sent ut av marinaen i La Rochelle. Grunnen til at vi dro hit, var for å ha et sted å være mens det var storm i Biscaya. Vi rakk ikke å komme oss lenger rett og slett, men det er vi glade for nå. Saint-Denis ligger helt nord på halvøya Île d’Oléron. Det er en liten og hyggelig by med store strender, en rekke restauranter og en fin marina. Vannsport er tingen her. Det finnes også et badeland ikke langt unna.

  • Her må du time ankomst og avgang. Det er ganske grunt her. Siste natta måtte vi faktisk flytte oss en stykke lenger ut fordi lavvannet hadde blitt enda lavere..
  • Det billigste stedet vi har funnet i Frankrike så langt og hver 3. natt er gratis
  • Mulighet for å låne sykkel på havnekontoret. Ellers så kan du leie sykkel for å se øya. Man kan også leie en slags tuktuk, noe vi gjorde. Det anbefales vel egentlig ikke… veldig tung og ueffektivt framkomstmiddel, men veldig morsomt (spesielt for alle som så på)
  • Det er kjempefint å jogge langs strandpromenaden eller på stranda. Den er laaaaaaang
  • Det er gratis og åpent og ganske bra Internett på havna (rekker frem til alle resturantene)
  • Det er en liten Super U i sentrum, fiskebutikk, slakter og bakeri
  • Dette er det eneste stedet i Frankrike hvor de ikke har hatt økovin ute
dsc02020
Kjerra vår
dsc02028
Med musikk på Iphonen i ekte tuktuk-stil
dsc02033
Vindruer dyrkes overalt på øya

Oppsummering: Å seile langs vestkysten av Frankrike i september er både fint, gøy og absolutt ikke skummelt. Det er også et godt alternativ til å krysse rett over Biscaya dersom du faktisk ønsker å se litt av dette vakre og sjarmerende landet.

Ønsk oss lykke til på nattseilasen i morgen!

T & S

En kommentar om “Seiling i Biscaya (del 1 av 2)

Legg igjen en kommentar