Seiling i Biscaya (del 2 av 2)

Seiling i Biscaya (del 2 av 2)

Kart over Biscaya. https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/bc/Bay_of_Biscay_map.png
Kart over Biscaya (wikimedia.org)

Ordet Biscaya vekker for de fleste seilere en blanding av respekt og frykt. Det er vel et av de mest beryktede havområdene i Europa, ikke uten grunn, men mye av ryktet stammer fra seilskutetiden. På den tiden hadde man ikke dagens værmeldinger og båtene hadde ikke mulighet til å seile opp mot vinden slik moderne båter kan. Seilskutene kunne i de verste stormene bli fanget inne i bukten. Her hadde de små muligheter til å finne trygge havner, og kunne møte en voldsom sjø jo nærmere land de kom.

Et viktig kjennetegn ved Biscaya er kontinentalsokkelen med en snittdybde på 130 meter. Den starter ca 75 nm SW av Pointe du Raz som ligger nordvest i Frankrike, og ned til Capbreton hvor den kommer nærmere kysten. I løpet av bare noen 10-talls nautiske mil endrer dybden seg fra 100 meter til 4000 meter. Denne undersjøiske massive fjellveggen kan skape svær og farlig sjø hvis det blåser mye. Dette kombinert med at vinden ofte er vestlig. På kartet kunne vi se at det er nedtegnet drøssevis av skipsvrak, mer enn vi har sett noe annet sted. Litt ekkelt.

De siste årene har det også vært noen tragiske hendelser. Men de fleste kunne vært unngått, og bare noen få skyldes uflaks og feil værvarsel.

Den vanligste anbefalingen er å krysse over Biscaya langt vest fra kysten, og seile direkte fra for eksempel Falmouth i England til La Coruña i Spania. De fleste mener også at man bør unngå Biscaya mellom 15. august og 1. oktober (1,2). Vi valgte en annen vei, og krysset Biscaya fra 5-18 september .

Litt trøtt men veldig fornøyd
Litt trøtt 

Hvorfor det? Er vi idioter, tøffe, flinke eller heldige? Sannsynligvis en blanding av 2-3 av dem. Vi liker i hvert fall å bruke god tid og ikke stresse når vi seiler. Finner vi et fint sted, blir vi gjerne mange dager. Både fordi det på en måte er nettopp derfor vi seiler, men også for å få tid til å jobbe (vi jobber fra båten). Vi er heller ikke kjempeglade i nattseilas i dårlig vær, så unngår det der det er mulig.

Øyhopping i Biscaya

Vi seilte fra Isles of Scilly til Camaret-sur-Mer i Brest. Derfra fulgte vi kysten nedover og fant gode havner på mange av øyene. Det er mange flere muligheter enn de vi brukte.

  • Camaret-Sur-Mer til Bénodet (fastland) 55 nm
  • Bénodet til Belle-Île 50 nm
  • Belle-Île til Île d’Yeu 50 nm
  • Île d’Yeu til Les Sables-D’Olonne (fastland) 27 nm
  • Les Sables-D’Olonne til Île De Re 27 nm
  • Île De Re til La Rochelle (fastland) 12 nm
  • La Rochelle til St Denis D’Oleron 8 nm
  • St Denis D’Oleron til Sanatnder (Spania) 210 nm

Fra Santander til La Coruña er det 220 nm og mange nye muligheter for besøke fine steder. Totalt blir det ca. 770 nm. Direkte fra Brest til La Coruña er det 340 nm, så vi har valgt en vei som er over dobbelt så lang, men sikkert mer enn dobbelt så artig.

Her kan du lese mer om hver enkelt i Seiling i Biscaya del 1 av 2

En av de få båtene vi møtte i Biscaya

Vi seilte fra St Denis D’Oleron utenfor La Rochelle fordi det sydover langs kysten er få gode havner. Det er også et enormt skytefelt sydøst i Biscaya, som gjorde valget enda enklere. Vi planla egentlig å dra til Hendaye og San Sebastian som vi hadde blitt anbefalt, men det ville gitt oss platt lens. I den sjøen vi hadde ble det litt for mye rulling for oss, så vi la kursen litt lenger vest mot Santander.

Vi fikk en litt røff start. Det hadde blåst liten kuling et par dager, og værmeldingen lovte 7 m/s fra nord og nordvest, minkende til 5-6 utover natten og dagen etter. Vi måtte ut av havnen senest kl 0800 på grunn av tidevannet, men når vi våknet blåste det fortsatt mye. Vi valgte å stole på værmeldingen, og kuling i medvind kan jo være gøy. På vei ut fikk vi det første strekket 3-4 knop medstrøm. Høres jo fint ut, men når denne møter dønningene fra Biscaya bygger det seg opp ganske store brytende bølger. Så rundt en odde fikk vi noen minutter med tivoli. Vi hadde nok med å holde oss fast, så fikk som vanlig ikke tatt verken bilder eller video. Det er vel sikkert derfor de fleste bilder fra seilere viser sol og delfiner.

Litt mer drama fikk vi også da vi gikk litt for hardt inn i en bølge slik at døra til en av akterlugarene smalt så kraftig igjen at den låste seg fra innsiden. I den lugaren har vi mye av sikkerhetsutstyret og Watermaker som også var startet. Normalt skal det være en mulighet til å stikke noe inn i låsen fra utsiden for å låse opp. De som har montert døra har klart det kunststykket å plassere dekselet opp ned, slik at dette ikke var mulig. Altså er godt tips til hva som bør sjekkes! Så da var det frem med verktøy i 3-4 meters bølger. Ved å studere en annen dørlås, fant vi ut at det gikk an å ta av dørhåndtaket og så presse opp låsen via åpningen der håndtaket satt. Og det funket på første forsøk. Nå er låsemuligheten effektivt stanset med litt tape.

Havnet midt i denne regattaen i Santander. Hang oss på og knuste dem! No hay problemas :-)
Santander

Vi kom trygt over og fant etter litt om og men en marina i Santander. Ikke verdens beste, rett ved en flyplass og ikke mye å finne på. I hvertfall etter hva vi kan se fra båten. Men snart skal vi land og utforske. Vi startet kl 0740 og var inne i Santander kl 1330 og 215 nm. Ble litt motorseiling siste timene, men ellers holdt vi brukbar fart (snitt på 7,2).

Følgende mener vi at det er viktig å ta hensyn til hvis du planlegger å følge kysten langs Biscaya. Si i fra hvis du er uenig eller har noe viktig å legge til.

Forberede båt og mannskap

Båten må selvfølgelig være utrustet til å takle dårlig vær, med alt det innebærer. Man gjør jo heller ikke en slik tur uten at man har et mannskap som kan takle eventuelt dårlig vær.

Tidevann og månefase

Fin soloppgang i Biscaya
Fin soloppgang i Biscaya

Vi startet turen i Biscaya ved halvmåne, som gjør at det er mindre forskjell på tidevann (nipp). Dette gjør det mye enklere å finne gode havner og derav enklere planlegging. Med fullmåne og ved nymåne så vil tidevannsbølgene fra solen og månen være i fase, noe som gir større utslag. Det vil si at lavvannet blir på det laveste og høyvannet på det høyeste. På St Denis D’Oleron så ble det fullmåne siste natten, og vi var nok på grunn. Det ble nesten en halv meter lavere lavvann på et par dager. Men det var heldigvis minst en halv meter bløt mudder så vi merket ikke noe til det. Vi loddet langs hele brygga og la oss på den dypeste plassen godt hjulpet av havnekapteinen.

Vi var også heldige å ha fullmåne på kryssingen over til Spania, noe som er en stor fordel. Så hvis man klarer å planlegge så bra (eller har flaks), så er det for å oppsummere en stor fordel å ta øyhopping i Biscaya i dagene rundt halvmåne og krysse over på fullmåne.

Værmelding

Vi har brukt Windyty.com som har vist seg å være ganske nøyaktig. Vi legger også inn en stor sikkerhetsmargin, og pleier å tenke at det kan blåse minst 50% mer enn meldt. Man bør ha flere alternative havnemuligheter der det går an, hvis du ikke rekker den planlagte eller blir overrasket av dårlig vær (3).

Shore Crew

InReach en billig måte å øke sikkerheten på
InReach en billig måte å øke sikkerheten på

Det kan være til mye hjelp å ha noen i land som kan gi deg oppdaterte værmeldinger. For å kunne gjøre dette må du enten ha satelitt-telefon, SSB-radio eller som oss velge den enkleste løsningen som er å bruke inReach fra DeLorme som gir muligheten til å sende posisjonen og ikke minst sende/motta tekstmeldinger. Selv om vi var veldig trygge på værmeldingen og hadde lagt inn stor sikkerhetsmarin, så er det alltid trygt å få det bekreftet når du er halvveis. InReach bør du koble opp mot telefonen din, da blir det mye enklere å skrive og lese meldinger (4).

Oppdtaert 20.09.16: Med ny firmware vil du med InReach også kunne laste ned oppdatert værmelding underveis. Har ikke testet men ser lovende ut.

Bompreventer og bråk

Hvordan vi enkelt rigger opp en bompreventer med gammelt klatretau
Hvordan vi enkelt rigger opp en bompreventer med gammelt klatretau

Det er uten tvil mye rotete sjø, spesielt før du kommer ut på dypt vann, så det kan være lurt å ha en bompreventer fast montert. Vi bruker et gammelt klatretau som går fra bomnokken, til et kryssholt midtskips og så tilbake til en vinsj. Denne bruker vi også på slør, og stammer til ganske godt. Mye mindre slamring og bråk fra storseilet. På lens gir den jo selvfølgelig også litt sikkerhet. Det kan også være lurt å legge litt innsats i å sikre mest mulig av løse ting i skap og skuffer. Det hjelper mye på trivselen å fjerne litt av støykildene.

Vi seilte ofte med revet storseil, selv om det ikke blåste så mye. Det tok vekk litt av slamringen og seilet stod også bedre. Vi byttet faktisk over fra selvslående kryssfokk til den største genoaen når vi lå i Camaret-sur-Mer, så vi hadde nok seilareal. Litt spesielt å bytte til større seil på vei inn i Biscaya, men værmeldingene meldte relativt lite vind fra nord.

Siste men ikke minst: Vær forsiktig og ta vare på båten så tar den vare på deg!

Referanser og kilder:

  1. http://weather.mailasail.com/Franks-Weather/Crossing-Biscay-Meteorologists-Advice
  2. https://www.worldcruising.com/rallyportugal/featuresarticle.aspx?page=s633159703248868750&..
  3. https://www.windyty.com/
  4. http://www.inreachdelorme.com/

3 kommentarer om “Seiling i Biscaya (del 2 av 2)

  1. Kjempespennende å lese om dere. Veldig bra skrevet og mange gode tips og råd. Gleder meg til fortsettelsen. Lykke til videre 🙂

Legg igjen en kommentar