Seks øyer på vei til Leros

Videre gikk turen opp til Samos. Det var meldt sterk nordavind igjen (meltemi) og vi hadde funnet en trygg marina i Pythagorion, sørøst på øya. På veien stoppet vi en natt på den lille øya Levitha, ca. midt mellom Astypalea og Patmos, og så en natt på Patmos.

Det ble overraskende fullt på Levitha

På Levitha hadde vi ikke nett, så Truls brukte ettermiddagen på å sy solskjerming til sidevinduene våre. Sårt trengt!

Vi prøvde å legge til i Skala på Patmos, men ble jaget bort. De holder på å bygge en ny marina så foreløpig var det ingen steder å legge seg. Vi la oss i en bukt lenger nord i stedet. På Patmos ligger et kjent pilegrimsmål, nemlig Apokalypsegrotten, hvor Johannes fikk sin åpenbaring. Vi fikk ikke besøkt grotten denne gangen, men har planer om å dra tilbake senere. Vi måtte raskt videre dagen etter for å rekke opp til Samos før nordavinden begynte igjen.

Patmos i sikte
Ankerplassen vår på Patmos med utsikt mot Chora hvor Apokalypsegrotten ligger

I år fikk vi hele syv dager uten sterk nordavind etter at vi kom til Egeerhavet. Det gikk egentlig ganske bra. Når det var som verst, lå vi på beskytta steder, men vi seilte også en del. Det gikk bedre enn vi fryktet. Ubehagelig til tider, men ikke skummelt.

På Samos ble vi i fire døgn. Vi leide bil tre dager og kjørte rundt på øya. Vi ble kjent med en familie fra Frankrike/USA og fikk besøk i båten. De hadde tre barn og Birk storkoste seg med å vise alle rundt i kåken vår.

Den blå gaten i Pythagorion på Samos

Fra Samos seilte vi ned til enda en ganske ukjent øy (i hvert fall for oss), Agathonisi. Der ble vi to netter. Vi likte oss kjempegodt! Øya hadde en veldig avslappet atmosfære, få turister, klart vann, en fin steinstrand, et par tavernaer og masse geiter. Vi lå også godt beskyttet mot vinden.

Agathonisi
Utsikt til båten fra Mikró Chorió på Agathonisi

Fra Agathonisi seilte vi til Lipsi, som også ble en favoritt. Vi lå i bukta helt i sør. På stranda var det en kul restaurant som serverte lokal og økologisk mat. Det beste av alt var at den hadde en stor uteplass full av leker. Birk (og vi) var i himmelen!

Dagen etter tok vi jolla inn til hovedbyen på øya og tilbrakte dagen der. På kvelden tok Truls seg en spearfishing-tur.

Fra Lipsi dro vi ned mot Leros, hvor vi skal ta opp båten før vi reiser hjem. Vi la oss i en bukt på den bittelille øya Archangelos Lerou, som ligger rett nord for Leros. Morgenen etter kjørte vi båten ned til Artemis Boatyard nord på Leros og tok båten opp på land. Her skal den stå til vi kommer ned igjen. Vi blir på Leros noen dager og jobber med båten. Så tar vi ferge til Athen og så flyr vi hjem igjen.

Takk for denne gang, Hellas!